zondag 25 november 2012

Brief aan de NS over de OV-Chipkaart

Betreft: vraag ov-chipkaart voor zzp'er

Geachte heer/mevrouw,

Ik schrijf u deze brief met een aantal vragen en opmerkingen over de ov-chipkaart voor zzp'ers.

Ik zou graag overstappen naar de ov-chipkaart (ik heb een voordeeluren abonnement), maar dat is voor mij als veel reizende (trein!) zzp'er niet handig. Ik maak ook veel privé reizen, ik bezit namelijk geen auto. Natuurlijk trek ik graag mi

jn zakenreizen af voor de belasting. Dat is met een papieren kaartje eenvoudig: kaartjes voor niet zakenreizen gooi ik na gebruik weg, en kaartjes voor zakenreizen gaan in een schoenendoos en aan het einde van het jaar naar mijn accountant.

Als ik zou overstappen op de chipkaart moet ik per periode uw overzicht online uitprinten en met mijn agenda erbij gaan aanstrepen welke reizen zakelijk waren en welke niet. Dat kost me flink wat werk extra per jaar.

Ik heb een aantal oplossingen in mijn hoofd:

-Mijn ideale oplossing: Twee ov-chipkaarten behorend bij 1 voordeelurenabonnement. Op deze manier heb ik een zakelijke kaart en een privé kaart zonder dat dat mij extra geld kost.
Ik heb al eerder een NS businesscard erbij overwogen, maar met die kaart krijg je maar 20% korting. Dat gaat me te veel geld kosten.
Vraag: kan ik een extra kopie van mijn voordeelurenkaart krijgen?

-Ik blijf op papieren kaartjes reizen. Dat is wat ik nu doe. Maar ik begreep van één van uw medewerkers aan de balie van het Station Sloterdijk dat kaartjes duurder gaan worden, en dat ik bovendien op termijn niet meer op korting kan reizen met kaartjes uit de automaat omdat de korting dan alleen nog geldt voor de chipkaart.
Vraag: is er een manier waarop ik nog steeds op papieren kaartjes kan blijven reizen zonder dat dit me extra geld kost?

-Ik koop een auto en ik ben van al het gedoe met de trein af. Deze oplossing wil ik niet gebruiken. Ik vind de trein een ideaal vervoersmiddel, zeker nu u in steeds meer treinen wifi heeft. Ik geniet van treinreizen.

Kunt u mijn bovenstaande vragen beantwoorden? En als uw antwoorden geen manier geven om zonder extra kosten en/of extra werk van de trein gebruik te blijven maken, kunt u mij dan een alternatieve oplossing geven?

En nog een laatste, belangrijke vraag. Een tijdje geleden vertelde een conducteur mij dat er pas overgestapt zou worden op papieren kaartjes als er een oplossing zou worden gevonden voor het volgende: ik check om 8:45 op een doordeweeksedag in zonder korting en reis vanuit Amsterdam naar bijvoorbeeld Maastricht. Ik reis dan de hele weg zonder korting. Door mijn vak reis ik nogal eens omstreeks deze tijd. Bovendien heb ik altijd heel veel zware spullen bij me (muziekinstrumenten) en probeer altijd een verbinding te pakken met zo min mogelijk overstappen. Als ik nu toch de korting wil hebben vanaf het station van waaraf dat geldt, moet ik met al mijn spullen uitstappen, naar in/uitcheckpaal lopen met mijn zware spullen, uitchecken, drie minuten wachten, weer inchecken, teruglopen naar het perron en de volgende trein instappen. Ik moest ook al een eerdere trein nemen omdat de 'overstap' me netto geen drie minuten plus looptijd kost, maar een half uur wachten oo de volgende trein, en nogal wat gesjouw.
Als ik met papieren kaartjes reis kan ik de reis makkelijk plannen en een ander kaartje kopen vanaf het station van waaraf ik korting krijg.
Vraag: hoe kan ik toch met korting reizen in deze situatie, zonder in- en weer uit te stappen?
(Eén van uw medewerkers vertelde mij dat als ik incheck vlak voor de tijd dat de korting niet meer geldig is, ik dan óók de hele reis met koring reis. Dit zou dan compenseren voor de ochtenden. Helaas reis bijna nooit omstreekds die tijd. Nog meer kosten dus....)

NB: ik gaf eerder in mijn brief aan niet te willen overstappen op de auto, maar als ik alle consequenties van he invoeren van ov-chipkaart bij elkaar optel wordt dat een steeds minder slecht idee.

Ik hoop dat u mij en waarschijnlijk een hele hoop andere mensen kunt helpen door de bovenstaande kwesties naar tevredenheid op te lossen.

Bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groet,

Ties Mellema

Geen opmerkingen:

Een reactie posten