woensdag 11 februari 2009

Het zit erop

Het zit erop. Het is the day after. Het 'gewone' leven is weer begonnen. Drie dagen in Radio Kootwijk was een magische ervaring. Mijn vraag is niet echt beantwoord als ik eerlijk. Of liever gezegd, mijn onderzoek (maar dat klinkt pretentieus :-)... In hoeverre kan ik een concert met werken van Bach strippen, kaal maken, ontdoen van alle vorm en toch nog een mooi concert spelen, of misschien juist een mooi concert maken? Dat is niet echt gelukt. We hadden op het einde een mooi concert/voorstelling, maar door de deelname van een aantal fantastische artiesten uit andere disciplines is het toch iets anders gewordne. En dat was ook niet erg. De chemie van de groep was super. En dat was een mooie vervanging voor mijn eigenlijke onderzoek. Ik zou het graag nog eens proberen, met een kleine groep muzikanten die alleen Bach spelen, wellicht gewoon de CCM kerngroep.

Ondertussen, na één dag, zijn er heel wat mails heen en weer gegaan tussen de deelnemers van de workshop/residency (tja, wat was het eigenlijk??!)... Iedereen heeft zijn eigen gedachten en conclusies. Ik hoop dat menigeen die op deze website gaat posten.

Mijn conclusies (CCM, pen en papier klaar!?):

*pubers hebben behoefte aan een extreem grote afwisseling tussen stijlen, media, personen, composities, locatie... zo veel mogelijk. Hun spanningsboog is klein, 4 minuten ongeveer.

*pubers houden van klassieke muziek, maar gaan liever naar een feest...

*Bach is geweldige muziek en de vorm van 'klassieke' concerten is op zich goed, maar het kan heel verfrissend werken om andere vormen te vinden: lopen tijdens het spelen (indien mogelijk), het publiek placeert zichzelf in de ruimte naar believen. Sowieso zou het mooi zijn om een vrijere concertvorm te vinden. Dat is ons nog niet gelukt. Onze concertvorm van gisteren was ook vormelijk, en eigenlijk net zo formeel als klassieke concerten. Misschien moet een concert altijd 'formeel' blijven, maar wellicht is de afwisseling van vormen een formule voor CCM

*Afwisseling van vorm, per concert, maar ook in een serie van concerten.

*De afwisseling van Bach met avant-gardistich ideoom is sterk. Zeker als die gecombineerd met een licht theatrale concertvorm.

*Ik weet niet of dit op alle muziek is toe te passen

*Een vraag die ik heb: Gaat CCM een canon maken van nieuwe concertregels, of gaan we juist per concert kijken wat de regels zijn. ZIjn regels uberhaupt onontkoombaar?

*Nog een vraag: Zijn de klassieke concertwetten per definitie verouderd?

Wellicht na nog een nachtje kom ik met nog wat gedachten. Ik zou het leuk vinden om meer te lezen van de anderen....

Dus kom op, POST!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten